کد خبر 469456
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲

با گذشت 2 سال از روی کار آمدن دولت، مسئولان این دولت همچنان مشکلات مختلف کشور خصوصا در حوزه اقتصاد را بر گردن دولت قبل می‌اندازند، در این 2 سال واژه‌های «آواربرداری» و «تحویل گرفتن ویرانه» بارها بر زبان مسئولان دولت تکرار شده است.

گروه اقتصادي مشرق- با گذشت 2 سال از روی کار آمدن دولت، مسئولان این دولت همچنان مشکلات مختلف کشور خصوصا در حوزه اقتصاد را بر گردن دولت قبل می‌اندازند.

در هر موضوعی که دولت با مطالبه مردم برای تحقق وعده‌های داده‌شده روبرو می‌شود، پاسخ این است که «ما فکر نمی‌کردیم اوضاع تا این حد خراب باشد... ما هنوز در حال آواربرداری خرابکاری‌های دولت احمدی‌نژاد هستیم.»

هرچند دولت احمدی‌نژاد در هفته‌های پایانی عمر خود گزارش‌های مفصلی از عملکردش در حوزه‌های مختلف خصوصا بخش‌های اقتصادی و زیربنایی منتشر کرد که بیانگر پیشرفت کشور در فاصله سال‌های 1384 تا 1392 بود؛ اما طبیعی است از آنجا که معمولا اینگونه گزارش‌ها فقط حاوی نکات مثبت است و نواقص در‌ آنها سانسور می‌شود، مسئولان دولت فعلی آن گزارش‌ها را قبول نداشته باشند.

از سوی دیگر، در 2 سال اخیر بارها دلسوزان نظام خصوصا اصولگرایان نسبت به ادعاهای مسئولان دولت فعلی درباره عملکرد دولت قبل، تذکر داده و آن را مصداق سیاه‌نمایی دانسته‌اند.

با این وجود، مسئولان دولت فعلی، قضاوت این افراد را نیز قبول نکرده‌اند و همچنان به سیاه‌نمایی درباره اوضاع کشور به هنگام تحویل گرفتن سکان دولت در مرداد 1392 ادامه می‌دهند.

* آواربرداری تا کی؟

البته کسی منکر آن نیست که دولت احمدی‌نژاد در حوزه‌های مختلف خصوصا بخش اقتصاد، اشتباهاتی را مرتکب شد و سوءمدیریت آن خصوصا در 2 سال آخر، محرز بود.

ولی حقیقت آن است که در برخی بخش‌ها میزان ویرانه‌ها در آن حدی که دولت یازدهم ادعا می‌کند نبود و در بسیاری از بخش‌ها نیز در صورت وجود روحیه جهادی و مدیریت مدبرانه در دولت جدید، آواربرداری‌های کذایی باید خیلی قبل‌تر به پایان می‌رسید، نه این که هم‌اکنون در نیمه عمر دولت، باز هم برخی مسئولان اجرایی مدعی باشند که هنوز در حال آواربرداری نتایج عملکرد دولت قبل هستند.

اکنون که دولت به نیمه عمر خود رسیده، متاسفانه مسئولان آن همچنان اصرار بر تحویل گرفتن ویرانه و ادامه آواربرداری‌ها دارند.

رهبر انقلاب در بحبوحه تبلیغات انتخاباتی سال 1392 و پس از آن در مقطع تغییر دولت، در واکنش به برخی اظهارات کاندیداها و مسئولان دولت، واقعیات کشور را مطرح کردند.

* نمونه سخنان رهبر انقلاب

* پرهیز از سیاه‌نمایی

یک جمله هم خطاب به نامزدهای محترم عرض می‌کنیم. نامزدهای محترم در این برنامه‌های عمومی، خب زبان به نقد و انتقاد باز می‌کنند؛ این حق آنها است؛ می‌توانند از هر چیزی که مورد انتقاد آنها است، انتقاد کنند؛ منتها توجه کنند که انتقاد باید به معنی عزم و نیت برای پیمودن آینده‌ی پرتلاش و افتخارآمیز باشد، نه به معنای سیاه‌نمایی و منفی‌بافی و بی‌انصافی؛ به این نکته توجه کنند. (بیانات در مراسم بیست و چهارمین سالروز رحلت حضرت امام خمینی، 14/3/1392)

* کارهای بسیار برجسته را انکار نکنند

من حقایق را عرض می‌کنم. من به برادرانی که می‌خواهند اطمینان این مردم را به سمت خودشان جلب کنند، نصیحت می‌کنم که منصفانه حرف بزنند؛ انتقاد کنند، لیکن انتقاد به معنای سیاه‌نمائی نباشد؛ به معنای انکار کارهای بسیار برجسته‌ای نباشد که چه در این دولت، چه در دولتهای قبلی انجام گرفته است و کسانی مثل خود آنها سر کار آمده‌اند و شب و روز تلاش کرده‌اند و آن کارها را انجام داده‌اند. انتقاد به معنای انکار جهات مثبت نیست؛ انتقاد این است که انسان کار مثبت را بگوید، نقص و ضعف را هم بگوید. (بیانات در مراسم بیست و چهارمین سالروز رحلت حضرت امام خمینی، 14/3/1392)

* زیرساخت اساسی برای کشور به وجود آمده است

امروز در کشور ما اگر کسی سر کار بیاید، احتیاج ندارد که از صفر شروع کند؛ هزاران کارِ برجسته انجام گرفته است. در سالهای طولانی، در دوره‌ی مسئولیتهای مختلف دولتها، هزاران زیرساخت اساسی برای این کشور به وجود آمده است؛ علم پیشرفت کرده است، صنعت پیشرفت کرده است، کارهای زیربنائی پیشرفت کرده است، امور بسیار مهم در زمینه‌های مختلف برنامه‌ریزی و اجرا شده است؛ اینها را نباید از دست بدهند؛ هر کاری می‌کنند، باید از اینجا به بعد باشد. (بیانات در مراسم بیست و چهارمین سالروز رحلت حضرت امام خمینی، 14/3/1392)

* به بهانه تورم، زحمات را انکار نکنند

این همه کار را نمیشود فقط به بهانه‌ی این که امروز مشکلات اقتصادی داریم، گرانی و تورم داریم، انکار کنیم؛ این که درست نیست. بله، مشکلات اقتصادی هست، تورم هست؛ ان‌شاءالله آن کسی که بعداً خواهد آمد، بتواند حلاّل این مشکلات باشد، این گره‌ها را هم باز کند؛ این که آرزوی ملت ایران است؛ اما این معنایش این نباشد که اگر ما یک راه حلی برای مشکلات در نظر خودمان داریم، همه‌ی آنچه را که امروز انجام گرفته است و وجود دارد، انکار کنیم. (بیانات در مراسم بیست و چهارمین سالروز رحلت حضرت امام خمینی، 14/3/1392)

* نامزدها واقعیات را بگویند

البته آقایانی هم که در تلویزیون به عنوان نامزد ظاهر میشوند و حرف میزنند، وظائف سنگینی دارند؛ آنها هم باید مراقب باشند. حرفی که از دهان انسان خارج میشود، باید واقعی، صمیمی، متکی به اطلاعات درست و برآمده‌ی از زبان صادق و راستگو باشد. اینجور نباشد که حالا برای اینکه توجه مردم را جلب کنیم، هرچه به دهانمان آمد، بگوئیم؛ اینها را باید مراقبت کنند. نامزدها کاری که میدانند درست است، میتوانند انجام دهند، آن را بگویند - حالا به عنوان وعده، به عنوان برنامه، به عنوان هرچه - سعی کنند مردم را با واقعیت مواجه کنند؛ هم واقعیت اوضاع، هم واقعیت خودشان. اگر این شد، خدا برکت خواهد داد؛ اگر این شد، خدای متعال کمک خواهد کرد؛ چون کارها دست خدا است، همه چیز به اراده‌ی الهی برمیگردد؛ «کلّ الیه راجعون»، «ازمّة الأمور طرّا بیده / و الکلّ مستمدّة من مدده». (دیدار با نمایندگان مجلس 8/3/1392) 

* واقعیتهای موجود جامعه را تخریب نکنند

اینجور نباشد که حالا برای اینکه مردم به ما متوجه شوند، همه‌ی آنچه را که ماورای ما است، تخریب کنیم؛ چه آنچه که مربوط به نامزدهای دیگر است، چه آنچه که مربوط به واقعیتهای موجود جامعه است. باید درست عمل شود. آن وقت ما انتخاب خواهیم کرد. (دیدار با نمایندگان مجلس 8/3/1392)

* کارهای جلوی چشم را انکار نکنند

مخالفین و کسانی که بی‌اطلاعند - بعضی از دستگاه‌های رسانه‌اىِ خارجىِ مغرض، و گاهی بعضی در داخل - برخی از چیزهائی را که جلوی چشم هم هست، انکار میکنند. یعنی کاری انجام گرفته، جلوی چشم است، همه می‌بینند، منعکس شده، این را دوست دارند انکار کنند. (بیانات در آخرین دیدار رئیس جمهور و هیئت دولت دهم 23/4/1392)

* حجم کار دولت‌های نهم ودهم نسبت به دوره‌های قبل

همه فهمیدند که رئیس جمهور محترم و همکارانشان در دولت حجم کارشان بسیار بالا و پرشتاب نسبت به همه‌ی دوره‌های دیگر بود و هست؛ این نقطه‌ی برجسته‌ای است که نباید این را نادیده گرفت. همه‌ی کسانی که می‌خواهند درباره‌ی دولتها، درباره‌ی کابینه‌ها، درباره‌ی رؤسای جمهور قضاوت کنند - چه پیش خودشان، چه در منظر عموم - و نظری بدهند، خوب است به این نکته هم توجه کنند: حجم کار بالا و تلاش خستگی‌ناپذیر و اعراض از آسایشها و آسودگی‌ها و امتیازاتی که معمولاً مسئولان کشورها در دنیا دارند؛ استراحت میکنند، تفریح میروند، امتیاز میگیرند؛ اینها را نخواستن، ندیدن، طلب نکردن، امتیاز بزرگی است که این دولت بحمدالله از این امتیاز برخوردار بود. (بیانات در آخرین دیدار رئیس جمهور و هیئت دولت دهم 23/4/1392)

* حفظ

یک نکته‌ی دیگر هم که در مورد این دولت در طول این هشت سال مورد نظرم بود و بارها هم به آن اشاره کردم، این است که این دولت بحمدالله توانست شعارهای انقلاب را سر دست بگیرد و به آنها افتخار کند و آنها را در جامعه مطرح کند....  این دولت این شعارها را مطرح کرد، برجسته کرد، سر دست گرفت، به آنها افتخار کرد؛ در مجامع جهانی، احساس شرم از انگیزه‌های انقلابی و از اهداف انقلابی و از شیوه‌های انقلابی نکرد؛ این خیلی کار بزرگی بود. (بیانات در آخرین دیدار رئیس جمهور و هیئت دولت دهم 23/4/1392)

* کارهای برجسته‌ای انجام گرفته

امروز که دولت دارد دست‌به‌دست میشود، مجموعه‌ی جدیدی، گروه جدیدی، عناصر جدیدی، فکرهای جدیدی، ابتکارهای جدیدی وارد میدان میشوند؛ باید با استفاده از آنچه که تاکنون انجام گرفته است، و با بنا بر روی بنائی که تا امروز بالا رفته است، ان‌شاءالله کشور را پیش ببرند. این فرصت بسیار مهمی است، فرصت خوبی است و برای کشور ما عید است؛ یعنی واقعاً این جابه‌جائی قدرتها مبارک است. هر مجموعه‌ای هم که سر کار می‌آید، با نگاه مثبت به مجموعه‌ی قبل از خود نگاه کند. خب، این گزارش مبسوط آقای رئیس جمهور، آقای دکتر احمدی‌نژاد را شنیدید. کارهای فراوانی شده، کارهای برجسته‌ای انجام گرفته. ممکن است دولت بعدی بیاید همین مقدار کار یا دو برابر این کار یا بیشتر، بر آنچه که انجام گرفته است، بیفزاید؛ چه چیزی از این بهتر برای کشور؟ مهم این است که جهت‌گیری‌ها استمرار داشته باشد. (بیانات در دیدار مسئولان نظام‌ 30/4/1392)

* واقعیت پیشرفت کشور

بعضی‌ها در زمینه‌ی مسائل سیاسی - چه سیاست خارجی، چه سیاست داخلی، چه اقتصاد، چه غیره - میگویند آقا باید واقع‌بین بود. خب، واقعیتها اینها است؛ این واقعیتها را باید دید. یکی از مهمترین واقعیتها، پیشرفتهای یک کشور است. کشور ایران از مقطع پیروزی انقلاب - یعنی از سال ۱۳۵۷ - تا امروز  به قدری تغییر کرده است که این مقدار تغییر را ما در ظرف این مدت در کشورهای دیگر نمی‌بینیم؛ یعنی بنده سراغ ندارم. کشورهای پیشرفته‌ی تمدنی و صنعتی و علمی، فاصله‌ی حرکتشان تا رسیدن به این نقطه‌ای که ما امروز رسیدیم، فاصله‌ی بیشتری بوده است. تا آنجائی که بنده اطلاع دارم، به نظرم میرسد که در دنیا این مقدار پیشرفت کمتر دیده شده است یا دیده نشده است. (بیانات در دیدار مسئولان نظام‌ 30/4/1392)

*   
در سیاست خارجی هم همین جور. امروز جمهوری اسلامی نقش غیرقابل انکاری در مسائل گوناگون منطقه و مسائل اساسی منطقه‌ی خود دارا است، که این را هیچ کس منکر نیست. مسائل منطقه‌ی ما، مسائل جهانی هم هست؛ این هم ضمناً معلوم باشد. پیشرفت در سیاست داخلی، الگوی جدید مردم‌سالاری، قدرت انتخاب ملی؛ در سیاست خارجی، این تأثیرگذاری‌ها؛ اینها واقعیت است. (بیانات در دیدار مسئولان نظام‌ 30/4/1392)

*  پیشرفت در سازندگی. این مقدار کاری که در زمینه‌ی سازندگی در این سی سال انجام گرفته است، واقعاً شگفت‌آور است. قبل از انقلاب، ما به شهرهای گوناگون، به روستاها، به مناطق محروم رفتیم، وضع را دیدیم؛ میدانیم آن وقت چه جوری کار میکردند. زلزله می‌آمد - بنده خودم در چند زلزله‌ی بزرگِ معروف گروه امداد تشکیل داده بودم و آنجا کار میکردیم - دیدم چه جوری حرکت میکردند، چه جوری کار میکردند؛ و حالا در دوره‌ی کنونی، شما ملاحظه کنید در یک بخشی از کشور یک زلزله‌ای اتفاق بیفتد، یک بلای طبیعی به وجود بیاید، مردم دچار مشکل شوند، با چه سرعتی امدادرسانی میشود. این باور نکردنی است، اما واقعیت دارد. (بیانات در دیدار مسئولان نظام‌ 30/4/1392)

*  سازندگی ها و کارهای زیربنایی را نادیده نگیرید

من در مورد اظهاراتی هم که نامزدهای محترم در تلویزیون کردند -  قبل از انتخابات عرض کردم - عرایضی دارم؛ فعلاً خیلی مجال نیست انسان تفاصیل را بگوید؛ لیکن یکی از حرفهای ما همین است. بله، نقاط ضعفی وجود دارد، اما نقاط قوّت را هم باید دید. دولت کنونی هم نقاط قوّت فراوانی دارد، گیرم نقاط ضعفی هم وجود دارد. کدامِ ما در کار کردمان، در عملمان، نقطه‌ی ضعف نداریم؟ نقاط قوّت را هم باید دید. کارهای مهمی در کشور انجام گرفته است. خدماتی که شده، کارهای زیربنائی‌ای که انجام گرفته، سازندگی‌هائی که انجام گرفته، اینها را نباید ندیده گرفت. اینها در اظهارات نامزدهای محترم، در برنامه‌های دو سه هفته‌اىِ تبلیغات انتخابات، غالباً ندیده گرفته میشد. چقدر خوب بود وقتی که مثلاً معضل اقتصادی را بیان میکنند، گرانی را بیان میکنند، تورم را بیان میکنند - که البته اینها واقعیت هم دارد - در کنارش کارهائی که انجام گرفته است، زحماتی که کشیده شده، اینها را هم بیان میکردند. اینجور برخورد کردن، انصاف است. انسان باید هم جهات مثبت را ببیند، هم جهات منفی را ببیند. البته بدیهی است کسی که خود را به مردم عرضه میکند، اشکالات موجود را می‌بیند، به مردم هم میگوید، این ایرادی ندارد؛ اما در این زمینه نباید مطلق نگاه کرد و فکر کرد؛ نقاط مثبت هم باید گفته شود، نقاط منفی هم گفته شود. (بیانات در دیدار مسئولان و کارکنان قوه‌ی قضائیه‌ 5/4/1392)

* پیشرفت علمی کشور

از حدود ده سال، دوازده سال پیش یک حرکت علمىِ جدید و رو به گسترشی در کشور آغاز شد و این حرکت ادامه پیدا کرد و رو به تزاید گذاشت. یعنی من اینجور می‌بینم و میفهمم که حرکت تولید علم و نگاه مجاهدت‌آمیز به کار علمی و تلاش علمی در کشور که از همان حدود ده دوازده سال قبل آغاز شده است تا امروز، نه فقط متوقف نشده است، بلکه رو به عمق و توسعه پیش رفته. تقریباً میشود گفت که در همه‌ی زمینه‌های علمی هم این حرکت وجود داشته است - در بعضی کمتر، و در بعضی بیشتر - این همان چیزی است که ما دنبالش بودیم؛ این همان مجاهدت علمی است که برای نظام جمهوری اسلامی و برای کشور ما لازم بود.  در این حدود دوازده سال، رشد علمی کشور نسبت به قبل از این دوازده سال، شانزده برابر شده. اینها آمارهای تقریبی است و از مراکز مطمئنی به دست آمده است؛ این خیلی مهم است. همین حرکت علمىِ رو به گسترش موجب شده که پایگاههای اطلاع‌رسانی علمی معتبر دنیا اظهارنظر کنند که رشد پیشرفت علم در ایران سیزده برابر متوسط دنیا است. (بیانات در دیدار اساتید دانشگاه‌ها 15/5/1392)

* زیرساخت‌هایی که چند سال پیش وجود نداشت

در زمینه‌ی اقتصاد خوشبختانه زیرساخت‌های زیادی امروز وجود دارد که اینها چند سال پیش وجود نداشت. در این ده دوازده سال اخیر، زیرساخت‌های زیادی در کشور به‌وجود آمده که میتوان از اینها استفاده کرد. 
(بیانات در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت 6/6/1392)

* نکته پایانی

برخلاف اظهارات برخی مسئولان و حامیان دولت که مدعی شده‌اند کشور در تمامی حوزه‌ها به حدی نزول کرده که اکنون اگر دولت فعلی بتواند شرایط را به سال 1384 بازگرداند، هنر کرده است، مروری بر بیانات رهبر معظم انقلاب نشان می‌دهد با وجود اشکالات محرز و سوءمدیریت دولت احمدی‌نژاد در برخی بخش‌ها (که سایت مشرق نیز بارها در نقد آنها گزارش منتشر کرده)، پیشرفت کشور در حوزه‌های مختلف، انکارناپذیر است.

بنابراین اصرار بر گزاره‌هایی چون آواربرداری و تحویل گرفتن ویرانه در 2 سال اخیر، بیشتر برای فرار مسئولیت و عدم پاسخگویی به مطالبات مردمی و به فراموشی سپرده وعده‌های انتخاباتی آقای روحانی بیان شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 65
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 57
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    پس چرا گفت اقتصاد را صد روزه درست می کند؟؟؟ ...
  • عببببببببببد ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    سوال : آیا دولت یازدهم، ویرانه تحویل گرفت؟ جواب : هر دولتی که بعد از دولتهای نهم و دهم روی کار بیاید منهدم شده تحویل گرفته است
  • ناشناس ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    در همین 8 سال دولت دکتر احمدی نژاد 40 میلیون نفر سهام عدالت گرفتن 5/4 میلیون نفر وام ازدواج دریافت کردند که جزو طبقات پایین جامعه بودند تعداد روستاها که از گاز طبیعی استفاده میکردند از 1800 روستا به 22000 رسید آزاد راه و بزرگراه از 5 هزار کیلومتر به 15هزار و 570 کیلومتر رسید و صنایع هسته ای و هوافضا و پتروشیمی توسعه یافت و فازهای مختلف پارس جنوبی به پیشرفت 90 درصدی رسید و دولت الکترونیک و افزایش کاربران اینترنت محقق شد و طرح هدفمندی یارانه ها و کارت هوشمند سوخت عملیاتی شد و چندین میلیون مسکن مهر ساخته شد و 2 میلیون خودرو گازسوز شدند و تعداد زیادی خودرو فرسوده از رده خارج شدند .
  • ناشناس ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    حجم کارهای عمرانی و طرحهای زیر بنایی انجام شده در دولتهای نهم و دهم چندین برابر دولتهای قبلی بوده است و این دولت هم هنوز طرحهای 95 درصد انجام شده دولت قبل را تکمیل و بنام خود افتتاح میکند .
  • sam ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    خب دولت احمدی نژادم طرح های دولت خاتمی رو به جای خودش ثبت کرد اونم طرح های بی شماری که خاتمی با نفت قیمت چندرغاز راه اندازی میکرد
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    بله که ویرانه تحویل گرفت تورم افسارگسیخته،نرخ بیکاری بالا،رکود،خزانه خالی،تحریم هایی که حاصل سیاست های دولت احمدی نژاد و ندانم کاری هایش بودند و... و همه اینها درحالی بود که بالاترین درامدهای نفتی و گازی و مالیاتی و ... نصیب دولت احمدی نژاد شده بود حتما باید کل کشور کن فیکن میشد تا شما قبول میکردید که احمدی نژاد از ایران ویرانه ساخته؟
  • ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    کارهای عمرانی انجام شده؟! کدام کار عمرانی؟ ایشان فقط هزاران میلیارد تومان بدهی روی دست دولت های بعد از خودش گذاشت با این کارهای به اصطلاح عمرانی
  • ناشناس ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    در دولت یازدهم مسکن مهر تعلیق شد صنایع هسته ای و هوافضا تعلیق شدند بازار بورس سقوط بی سابقه در تاریخ 48 ساله خودش رو تجربه کرد و قیمت نفت بدلیل کاهش تنش بین ایران و امریکا!!! به کمتر از نصف تنزل کرد و رشد علمی کشور کند شد و کاهش یافت و میزان نقدینگی افزایش یافت و واردات کالاهای خارجی و چینی افزایش رو تجربه کرد و صادرات محصولات خام مثل سنگ آهن افزایش یافت و یقینا"این مشکلات تقصیر دولت قبل نیست !
  • ناشناس ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    به عمل کار بر آید / به سخندانی نیست
  • ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    نه دیگه ، ویرانه چیه ، پرنسس تحویل گرفت ،،، بعضیا یا خوابن یا خودشونو زدن به خواب یا واقعا غرق خوشی دارن زندگی میکنن که مشکلات فجیع به وجود اومده و وضعیت زندگی مردم رو نمیبینن
  • ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    در گذشته زیر فشار تبلیغات گسترده میشد همه چیز را وارونه جلوه داد ولی بعد از گذشت دو سال از روی کار امدن دولت یازدهم و وضعیت مدیریتی این دولت و مقایسه با دولت های نهم و دهم دیگر ان فضای مه الود کنار رفته و مردم بهتر میتوانند قضاوت کنند.البته منظورم از مردم اکثریت جامعه ایرانی از ساکنان شهر های بزرگ تا شهر های کوچک و روستاها هستند وگرنه عده قلیلی هستند که در هر صورت مخالف روند گذشته و موافق قاطع وضع موجود هستند.فقط امیدوارم این عده اندک مجال نیابند اگر در انتخابات 2 سال دیگه تعقییری حاصل شد مثل سال 88 ان اشوب را به پا کنند و تحریم های غرب در حمایت از انها و هزینه های ان و بعد هم مدعی هم بشوند!!واقعا دولت فعلی بجز افزایش چند باره قیمت ها و دادن یکسری امار و حواله کردن مردم به اینده چه تحولی ایجاد کرده؟؟
  • حاجی ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    با سلام رهبری فقط این همه نکته در مورد دولت قبل را اشاره می کنند و همه مردم با جون و دل کارهای دولت قبل را احساس و دیدند حالا بقیه هر حرفی که میخواهند بزنند. با تشکر
  • ناشناس ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    درود بر دکتر احمدی نژاد دلاور که مردانه در مقابل استکبار ایستاده بود و مرعوب امریکا و غرب نبود و خدمات بسیاری به مردم و کشور ارائه کرد .
  • ناشناس ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    تحریمهای ظالمانه نتیجه تعلیق داوطلبانه فعالیت های هسته ای در سال 82 بود که وقتی ما بعد از 2 سال تعلیق را شکستیم قطعنامه پشت قطعنامه صادر شد و تحریمها شروع شد و البته بعد از فتنه 88 هم دشمن به براندازی از داخل امیدوار شد و تحریمها رو تشدید کرد .
  • ناشناس ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    ساخت هزاران کیلومتر اتوبان و جاده و خطوط ریلی و توسعه صنایع سیمان و فولاد و نانوتکنولوژی و بیو تکنولوژی و هوافضا و هسته ای و موشکی و ارتقاء رتبه علمی کشور در منطقه و جهان نمونه کوچکی از خدمات دولت دکتر احمدی نژاد است .
  • ناشناس ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    ناشناس12:23 بدهی های خارجی ایران در دولت دکتر احمدی نژاد کاهش یافت و مقدار زیادی از بدهی های خارجی بجای مانده از دولت خاتمی پرداخت شد .
  • ناشناس ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    شب پرداخت یارانه ها در دولت قبل شب شادی دولتمردان بود اما حالا به شب مصیبت دولتمردان تبدیل شده است !!
  • ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    "همیشه آخرش خوب است، اگر خوب نیست حتما آخرش نیست" چارلی چاپلین
  • ایرانی ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    مردم کور نیستند و خوب قبل از سال 84 را یادشون هست سالهایی که ساخت یک پروژه کوچک روستایی در تلوزیون ملی بارها خبرش پخش میشد! از لحاظ زیر ساخت های عمرانی در 8 سال دوره ی احمدی نژاد اندازه 30 سال قبلش کار انجام شد البته به نظر شخص من مشکل دولت احمدی نژاد هم همین بود که همه چیز را با دید زیر ساخت های عمرانی میدید و از حوزه های دیگه غفلت کرد. این دولت تدبیر و امید هم در این 2 سال عملکرد بسیار ضعیفی داشته اگه همین عملکرد دو سال دیگه ادامه داشته باشه امید کمی برای رای اوردن دوبارش هست
  • ارغوان ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    الحق والانصاف احمدی نژاد در طول هشت سال دوران مسئولیتش به اندازه 80سال به ملت ایران خدمت کرد
  • اهوازی ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    مشرق مگر چه گفتم که نظر من را حذف کردی ؟!!!
  • ریاستی ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    این دولت اوار برداشتن هم بلد نیست!!!!
  • ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    اين تيتر شما ما را به ياد كلام رئيس قوه قضائيه سابق مي اندازد
  • ناشناس ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    متاسفانه خاتمی هیچ طرح عمرانی و زیربنایی برای کشور اجرا نکرد و فقط 8 سال با طرح گفتگوی تمدنها ملت رو سرکار گذاشته بود .
  • مهماندار هواپیما ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    عروس نمتونه برقصه میگه زمین کجه
  • ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    گل گفتی دمت گرم استقبال مردم قم رااز روحانی با دکتر احمدی نژاد مقایسه کنید
  • عین سین ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    اگر انصاف در قضاوت باشد، درک موضوعات هم آسان می شود.
  • جواد ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    کسانی که میگویند احمدی نجاد در امد نفت را چه کار کرده " خوب است تصاویر عسلویه را در سال 84 مشاهده کنند که دقیقا بیابانی بیش نیست . خود بانک جهانی در گزارشی اعلام کرد که میزان سرمایه گذاری ایران در عسلویه در سال های 2005 تا 2012 بیش از 200 میلیارد دلار است . احمدی نجاد همه سرمایه کشور را برای خدمت به مردم به میدان اورد به همین دلیل این طیف که بلند گوهای بزرگ دارند ( با وجود اقلیت بودن ) بر علیه او تبلیغ میکنند درحالی که در دوره قبل از او رانت روشنفکران داده میشد و اصلا به معیشت مردم کاری نداشتند .
  • ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    پاسخ: بله. مگر شگ داشتید؟؟؟
  • ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    برای بچه های استان فارس فقط ساخت راه آهن شیراز اصفهان تهران، با این همه پل و تونل در دولت نهم و در عرض 4 و همچنین دوبانده شدن اکثر راههای اصلی درون استان برای دیدن تلاش دولت احمدی نژاد کافیه،امری که مطمئن اگه دولتی مثل دولت کنونی بود هیچ وقت محقق نمیشد، کارنامه دولت رو در این دو سال بررسی کنید، چه نکته و کار برجسته ای میبینید؟ به جز گره زدن تمام مشکلات به تحریم و مذاکره با غرب
  • ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    راستی از صد روز چند روز گذشته
  • ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    احمدی نژاد بعد از شش سال تلاش جانانه، دو سال آخر زیاد خوب کار نکرد اونم به دلیل هجمه های داخلی و خارجی و سیاست زدگی بود. و گندی که روحانی و دار و دسته ش در این دو سال زدن از مجموع گندی که احمدی نژاد در هشت سال زد بسی بیشتر است.
  • ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    و سقوط ورزش قهرمانی والیبال، کشتی، دو میدانی و پرتاب دیسک و...
  • ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    احمدی نژادو عشقه تا شتون دراد
  • صابر ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    باسلام بنده بعنوان کارشناس اموراقتصادی با46سال سن به حضترتعالی شدیدا توصیه می نمایم سعی نمائیدمطالعاتتان راکمی بیشترافزایش دهیدونظر کارشناسان اقتصادی رانادیده نگیریدزیراازهرگروهی دردنیا طرفداری نمائیددرآن دنیاباآنهامحشورمی شوید
  • ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    آفرین اصل مطلب روگفتی فقط بجای روشنفکران بگوسیاست بازان دیگه خیالم راحت شدکه آگاهی عزیزانم افزایش یافته است
  • ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    دراین دولت طرح ملی ایجادنشد بلکه همش طرح های استانی وکوچک بود
  • ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    ظاهرا دولت فعلی هیچ برنامه ای برای اقتصاد مردم نداره وچشم دوخته به نتیجه توافق آیا بشه آیا نشه
  • ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    بدتر از ویرانه!!!
  • ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    تیترتون اشتباهه فکر کردم قراره نظرات آماری و اقتصادی بدین
  • ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    خدابه مردمی نژادخیروسلامتی دهد که این دعای مردم مظلوم ایران زمین هست برای هرکس که صادقانه برایشان زحمت بکشند نه اینکه با شیپورتبلیغات درجهت تلقین ناخوبی خود به جای خوبی به مردم هستند.به قول اکبرعبدی که درخندوانه گفته بودماملت هوشیاری هستیم وهمه چیزرو رصد می کنیم هرچندشاید به زبان نیاریم ودردرونمان بریزیم.
  • حسین ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    در دفاع از اقای احمدی نژاد باید بگم مشکلات در یک سال و نیم اخر براش پیش اومد با شروع تحریم
  • ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    دورد خدا بر احمدی نژاد پر تلاش
  • یک مرد ایرانی ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    دوست من پرتاب ماهواره برای بار نخست و پیشرفت در صنایع موشکی و بازداشت جانانه 15 ملوان متجاوز انگلیسی و شکستن طلسم طاغوت بعضی ها را هم اضافه کن
  • فرهاد ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    زدی تو خال !
  • ناشناس ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    اولا دوسال آخر سو مدیریت نبود بلکه هشت سال ویرانگری بود ویرانه ای پر از میدان مین وتله انفجاری الان معاونان کی در زندان البته باکلی ارفاق آنهم از دولت عدالت محور! !
  • علی ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    انصافا رئیس جمهور سابق کابینه پرتلاشی رو داشت ، خودش واقعا به صورت جهادی کار کردن ، البته خوبه که همیشه سرعت کنار کیفیت مطرح بشه ولی در بعضی مواقع ناچاراً کیفیت باید فدای سرعت بشه ، انصافاً در کنار اتفاقات بدی که در اون دوره افتاد یه عالمه پیشرفت عاید کشور شد . حداقلش این بود که مردم همه مشغول بودن و بیکار نبودن که دائم غر به جون همدیگه بزنن ، بنظرم کارکردن الکی میارزه به رخوت و سستی و ول چرخیدن .
  • اوا ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    سلام اصلا بجای بحث در مورد اینکه دولت کلیدسازان ویرانی تحویل گرفت یا نه بیایم. این فرض را بپذیریم که تحویل گرفت. اما سوال اینه چرا ویرانه را تحویل گرفتن و کویر تحویل داد؟ چرا برعکس وعده های صد روزه صد درجه کشور را منفی تر کرد؟؟؟ یه سوال زمان دکتر احمدی نژاد هم کار میشد هم دزدی میشد هم پول دسته مردم بود!!!! حالا چرا نه کار میشه نه دزدی میشه اما پولم دست مردم نیست؟؟؟
  • فرهاد ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    بعنوان کارخانه دار والله از چی بگم از کجا بگم چه تدبیری چه امیدی بابا همش کشکه از دوسال که آقا دولتو تحویل گرفته کارخانه ها تعطیله هزاران کارگر کار ندارند در شروف اخراج اند در دوره احمدی نژاد الالخصوص دوره اولش کار درآمد زیاد بود جالبه اینجاست که در دوره احمدی نژاد اداره جات خوب کار مردمو راه مینداختند الان میری محل نمیزارن
  • بهروز ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    0 0
    مردم مي دانند توي اين هشت سال به اندازه سي سال كار زيربنايي شد تمام اين پروژه هاي كه توي اين دو سال افتتاح شد در دولت احمدي نژاد بالاي هشتاد درصد پيشرفت داشتنند مطمئن باشيد دولتهاي بعدي هم اين كار غير اخلاقي را با شما ميكنند پول يارانه ها را از مردم روي قبوض وپول بنزين مي گيرنند وقتي مي خواهنند به مردم بدهنند مي شود عذاب اليم
  • ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    0 0
    از افتخارات دکتر این بود که بیشترین فروش نفت کشور از صدر تاریخش مال دولت اوشون بید و خزانه خالی تحویل دادن.با مشکن مهر موجبات منهدم شدن بازار مسکن با واردات بی رویه موجبات تعطیلی بساری از مشاغل و و و.خدایا آن روزها را دیگر نیاور سپاس
  • تدبیر و امییییییید!!! ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    0 0
    ویرانه ندیدی تا بفهمی ویرانه یعنی چه!. به جای اظهار نظر کردن برو یک کمی مطالعه بکن بعد میفهمی که دولتی که احمدی نژاد دستش گرفت ویرانه بود یا دولتی که روحانی دستش گرفت. اگه روحانی به جای احمدی نژاد، سال 84 روی کار میومد چی میخواست بگه؟! طرفداراش چی داشتن بگن؟! اگه تا قبل سال 84 کشور گل و بلبل بود و همه چی بر وفق مراد، چرا یکی با خط مشی فکری شخصی مثل احمدی نژاد روی کار اومد؟! چرا کسی با همون اندیشه های فکری که شانزده سال در این کشور حاکم بود روی کار نیومد؟!
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    0 0
    همون یارانه ای که دادن باعث افزایش نقدینگی و در اصل بی اثر شد . پیشرفت های موشکی و فضایی در دولت های قبلی هم بود ولی در دولت نهم و دهم درآمد نفتی بیشتر بود . مسکن مهر نهایت 20 سال بتونه دووم بیاره بعدا آوار میشه .
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    0 0
    ناشناس ۱۵:۵۸ خیلی بی انصافی . امیدوارم خدا هداییتت کنه . نکات منفی و مثبت باید با هم دیده بشه نه اینکه یک دولت کامل بکوبی و از دولت دیگه فقط تعریف کنی .
  • ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    0 0
    سال 84 فازهای یک تا هشت راه اندازی و 9 و10 در آستانه ی راه اندازی بود. و قابل توجه شما احمدی نژاد فقط 9و10 را که در آستانه راه اندازی بود افتتاح کرد.
  • علی حقجو ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    0 0
    خدا شفات بده عبیییییییییید
  • بهروز ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    0 0
    همه می دانند مسکن مهر بهترین طرح بعد از انقلاب بود
  • ایران ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    0 0
    خراب کردن آسان است و ساختن مشکل. سال 85 پراید بود 7.5 میلیون 90 شد 20 میلیون. درامد نفتی در این 8 سال بیشتر از تاریخ فروش نفت ایران قبل از آن بود. تحریم و تورم کمر مردم را شکسته است و ساختن آن زمان میخواهد. امیدوارم تمام تحریمها به زودی برداشته شود و مسئولین کمی به فکر مردم باشند.
  • ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    0 0
    ناشناس 12:31 اولا رشد نقدینگی با 45 هزار تومان بوجود نمیاد! دوما این که مگی عمر مسکن 29 ساله خب باشه پس بگو مدبران ادامه بدن که برا بعد 20 سال هم بمونه چرا این کارو نمیکنن؟ درآمد نفتی هم طبق تدبیر دولت اینهمه سقوط کرد بلد بودن اینام تنگه هرمزو میبستن قیمت نفت تو سه روز برسه به 120-130 دلار.
  • ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    0 0
    فرق احمدی نژاد با بقیه دولتهای قبلش این بود اونا کلنگ میزدن، اون افتتاح میکرد
  • ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    0 0
    ناشناس 12:39 قبل اینکه عصبانی بشی یه نفس آروم بکش سوتی ندی! جواد خان هم همینو گفتگفت سال 84 چطوری بوده بعد هشت سال چه شد!
  • سوباسا ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    0 0
    خدایش برید اگهی استخدام همشهری رو از سال ۸۵تا ۹۰ رو ببینید اون وقت متوجه میشید که واقعا چقدر وضعیت کار خوب بود ولی الان چی بیکاری بیداد میکنه و وجدانا باید قبول کنیم روحانی در حد و اندازه های ریاست جمهوری نیست و در قحط الرجالی به اینجا رسید
  • ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    0 0
    خودم توی عسلویه کار کردم هم زمان دولت خاتمی هم بعد از روی کار آمدن دولت احمدی نژاد بنده در دوران احمدینژاد با شرکت تسویه حساب کردم نیروهایی که زمان احمدی نژاد در عسلویه مشغول کار بودن حتی نصف نیروهایی نبود که زمان خاتمی کار میکردن!! شرکت های خارجی یکی یکی از ایران خارج شدن و به دلیل تحریم یک فاز بارها بین چینی ها و شرکت های داخلی دست به دست شد ! تحریم ها باعث شد قطعات نفتی با سختی و یا با چندین برابر قیمت معمول وارد ایران شد و بعضی از فازها عملا تعطیل شدن!!
  • رضا ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    0 0
    درود خدا بر دکتر مردمی نژاد درسته احمدی نژاد دو سال آخر نواقصی داشت اما واقعا در دوران ایشون همیشه با افتخار سرم رو بالا میگرفتم که یک ایرانی هستم اینهمه افتخارات داشتیم ( غنی سازی 20 درصد و پرتاب ماهواره و رشد علمی و مسکن مهر و طرحهای عمرانی بسیار زیاد مثل پل و تونل و بزرگراه ها و همچنین تولید بنزین داخلی...)
  • ایران ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    0 0
    مشرق چرا سانسور کردی ؟؟؟؟؟؟؟ روحانی وعده های بیهوده داد و به آنها عمل نکرد. بده زشته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس